01 lipca 2025

Rozwiązanie umowy? Nie zapomnij o ekwiwalencie za urlop

Prowadzisz salon optyczny i właśnie zakończyłeś współpracę z pracownikiem? Zgodnie z prawem pracy — jeśli nie wykorzystał on przysługującego mu urlopu wypoczynkowego, masz obowiązek wypłacić mu ekwiwalent pieniężny. I to nie „kiedyś” – ale najpóźniej w dniu rozwiązania umowy.
Kiedy powstaje prawo do ekwiwalentu?
W dniu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy – niezależnie od rodzaju umowy i sposobu jej zakończenia.
Do kiedy należy wypłacić ekwiwalent?
Nie później niż w dniu zakończenia umowy o pracę (chyba że tego samego dnia zawierasz z pracownikiem nową umowę i przenosisz urlop do niej – to wyjątek).
Co jeśli nie wypłacisz w terminie?
Pracownik może dochodzić odsetek ustawowych za opóźnienie, które obecnie wynoszą 10,75% w skali roku (zgodnie z obwieszczeniem Ministra Sprawiedliwości z 30 maja 2025 r.).
Przedawnienie roszczenia?
3 lata – licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy.
Warto pamiętać: ekwiwalent za niewykorzystany urlop to nie „dodatkowy przywilej”, lecz obowiązek wynikający z Kodeksu pracy. Jego niewypłacenie może skutkować nie tylko dodatkowymi kosztami, ale też roszczeniami pracownika przed sądem pracy.
Bądźmy rzetelnymi pracodawcami – także przy zakończeniu współpracy.

 

"Jesteśmy grupą zakupową, dla której najważniejszą wartością  jest  Partnerstwo"

Ikona Facebooka kierująca na stronę Partnerskiej Grupy Optycznej Optom na Facebooku
ikona Facebooka
Partnerska Grupa Optyczna na Facebooku
logo Facebooka
przycisk do Facebooka
Facebook Optom
ikona social media Optom
Ikona LinkedIn kierująca na stronę Partnerskiej Grupy Optycznej Optom na LinkedIn
ikona LinkedIn
Partnerska Grupa Optyczna na LinkedIn
logo LinkedIn
przycisk do LinkedIn
LinkedIn Optom
ikona social media Optom
Ikona Wizytówki Google kierująca na stronę Partnerskiej Grupy Optycznej Optom na Google
ikona Wizytówki Google
Partnerska Grupa Optyczna na Google
logo Wizytówki Google
przycisk do Wizytówki Google
Google My Business Optom
ikona social media Optom